fredag 30 mars 2012

Lantbröd med valnötter



Jodå, brödet blev riktigt smarrigt...så kul! Jag hade lite valnötter kvar sedan i julas så jag letade rätt på ett recept med valnötter i. Eftersom jag inte hade alla andra ingredienser som skulle vara med så modifierade jag receptet lite... Älsklingen tog med sig Hjärtat åkte ner till mormor och morfar och hämtade hem kött som vi skickat till Vindeln för rökning. Ikväll blir det alltså hembakt bröd med vindelnrökt kött på till kvällsfika...jag längtar redan. Hoppas ni haft en bra dag! Vill ni också prova brödet har ni receptet såsom jag gjort det här nedanför:

Lantbröd med valnötter

Ingredienser

    5,5 dl mjölk
    1 pkt jäst
    2 tsk salt
    7 msk socker
    100 g smör
    1000 g vetemjöl
    2 dl valnötter, grovt krossade

Nudå?

Smält smöret tillsätt mjöken och värm till lillfingervarmt. Lös jästen med degspadet. Tillsätt därefter övriga ingredienser, utom valnötterna. Arbeta till en elastisk deg. Tillsätt valnötterna mot slutet av knådningen. Jäs i en bunke övertäckt i ca 1 timme.
Dela degen i två delar och forma till två bröd. Doppa bröden i mjöl. Jäs på plåt i ytterligare 45 minuter. Skär snitt i bröden precis innan de ska gräddas. Sätt in bröden i 220° och baka i 200° i ca 35 minuter.
Ställ en ugnsfastform med kokande vatten i botten på ugnen och låt den stå där under tiden bröden bakas.

1 kommentar:

  1. Attjag inte var där, det ser väldigt smarrigt ut!

    SvaraRadera