torsdag 14 juni 2012

Så här gick det till



Tänkte att jag skulle beskriva BOEL-testet ytterligare efter att jag fått frågan...

BOEL-provet (blicken orienterar efter ljudet) är ett prov på barn i 7–9-månadersåldern för att diagnostisera hörselskador. Barnet och undersökaren har först ögonkontakt, därefter pinglar man bland annat med en bjällra placerad 15 cm bakom barnet. Vid normal kommunikation vänder sig barnet mot ljudkällan. Förutom hörsel undersöker testet andra förmågor, som syn, social kontakt och viss psykomotorisk utveckling. I den så kallade BOEL-lådan ingår även en greppare, en snurra, två klockor och två bjällror. Testet kan, förutom hörselskador, bland annat fånga upp om barnet kan fästa blicken, ger kontaktleende, har symmetriska ögonrörelser (det vill säga inte skelar), kan sitta utan stöd, har stadiga huvudrörelser eller ger svarsljud. Det kan vara svårt att tolka och avläsa barnet och Boelprovet kan vara en tillfället att på ett strukturerat sätt skapa sig en uppfattning om barnet och få ett samlad bild av barnets utvecklingsstadium. Testet inkluderades i BVC-kontrollerna under 1970-talet.

Texten kommer från Wikipedia omän något förkortad. Precis så här gick testet till och i samband med besöket fick vi också välja en bok. Vi valde en bok med både roliga berättelser och pedagogiska bilder. Jag antog att testet gjordes på alla barn i Sverige men tydligen är det inte så...


Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Hej igen!
    Då förstår jag, tror vi gjorde nåt liknande. Då inte med alla de sakerna samma gång om jag minns rätt. Får kolla nu med nästa söting som blir 4 månader till nästa gång vi ska till bvc. Tyvärr bor vi inte i samma stad som med första barnet, så jag kan inte fråga varför vi inte fick lika grundligt test. Konstigt det där hur olika det kan va i olika kommuner. Här har vi tex 15 timmars dagisveckor om man är mammaledig/arbetslös. I Gävle har de 25. Konstigt det där.
    Tror jag känner igen mitten fotot, är det från Bajsboken måntro? Den är för övrigt en väldigt rolig bok även för oss vuxna, jag garvade när jag läste den första gången. Världens längsta kommentar blev detta.
    Gokväll!

    SvaraRadera