tisdag 18 september 2012

Jaa, hur gör man?

Fick en fråga på mitt solvin... Hur gör man? Ja, vad vet jag...hihi. Fick för mig att jag skulle prova att göra solvin eftersom det fanns så mycket bär i skogen i år. Jag har själv aldrig smakat det men jag minns som barn att farmor brukade ha flaskor i köksfönstret där blåbären åkte upp och ner och det såg så festligt ut. När jag då började "googla" på ämnet visade det sig att farmor inte var den enda som brukade göra solvin utan det fanns fler. Alla hade naturligtvis sitt egna recept med olika knep på hur det skulle göras. Eftersom min fina farmor inte finns hos oss längre ringde jag till min faster för att höra om hon kunde minnas hur farmor gjort. Hon berättade med viss osäkerhet att det skulle vara ca 2 dl bär och vatten i litersflaskor. Sedan skulle man ställa flaskorna i det soligaste fönstret och vänta. När bären hissat färdigt (upp och ner) Var det dax att sila bort bären och tillsätta ca 2 dl socker. Sedan skulle flaskorna ställas svalt och mörkt för att kunna avnjutas lagom till jul... Nu kom det sig att det knappt varit någon sol alls i mina fönster och mina bär knappt hissat någon gång. Efter drygt två veckor silade jag i alla fall upp mina flaskor, hällde i socker och har nu ställt dem i matkällaren för att gosa till sig. Känns kanske inte som att det kommer att bli något lyckat resultat men vem vet!? Ett varningens finger vill jag dock lyfta! Det tycks kunna bli ett välda tryck i flaskorna så var försiktig när det är dax för öppning. Mina korkar har jag tejpat fast rejält med isoleringsband och när det blir öppningsdax håller jag nog till ute. Jag vill inte gärna få hela köket blålackerat...hihi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar