måndag 27 februari 2012

En doft av hembakat...




I dag bakas det "Sandras grötbröd" här på gården... Jag hade en gång en tjänst där jag följde mina elever till fritids, för att bland annat hjälpa till runt "mellis", en eftermiddag i veckan. Då lärde jag känna en av de underbaraste människor jag någonsin träffat. För henne fanns det aldrig något som var omöjligt, hon var alltid på gott humör och hade nära till skratt. Hon hade ansvar för köket på fritids och varje eftermiddag jag kom dit möttes jag av en doft av hembakat... Idag delar jag med mig av ett av mina favoritrecept som jag fått av henne. De här bröden är så lätt att svänga ihop att man kan göra det trots att man bitvis har en liten på ena armen... Receptet  är väl påhittat för att ta till vara på överbliven gröt men eftersom jag bara äter havregrynsgröt under hot och tvång kokar jag gröt enkom för brödbak. Man kan med fördel koka gröten dagen innan men eftersom jag knappast är känd för att ha framförhållning kokar jag min gröt just innan baket ska dra igång och eftersom den då är för varm blandar jag i mjölken för att få rätt temp...

Sandras grötbröd

Ingredienser
1l havregrynsgröt (fiber)
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk salt
100 g smält smör
7 dl mjölk
100 g jäst
6 dl rågsikt
ca. 1,3 l vetemjöl

Nu då?
Smält smör, tillsätt mjölk och värm till lillfingervarmt. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ordentligt, gärna i assistent. Degen ska bli ganska lös. Det är ingen deg man vill hantera med händerna... Låt degen jäsa en halvtimme eller så...Klicka degen på bakplåtspapper och låt jäsa igen. Grädda bröden i 200-225 grader i 10-15 min. Pensla de nygräddade bröden med lite sirapsvatten.

Mumsa och njut! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar